czwartek, 3 stycznia 2013

Ułamek z liczby

Zadanie:
 Jasio wydał $4$  zł jest to $\frac{2}{3}$ tego co posiadał. Ile miał pieniędzy?
 Niby proste. Dziecko mi mówi: Pani kazała napisać równanie
\[\frac{2}{3}\cdot x=4\]
Tylko Pani nie powiedziała: Dlaczego mają to zrobić i co to oznacza.. Zacznijmy od podstawowego pytania czy Jasio miał więcej niż wydał, czy może jednak mniej. Każdy stwierdzi, że więcej, a to znaczy że nasz oczekiwany wynik ma być większy niż $4$. Coś już wiemy. Dzieci też wiedzą, że mają te liczby pomnożyć(tu jest obojętne która jest pierwsza) lub podzielić i tu, niespodzianka, jest ogromna różnica, która liczba jest pierwsza. Narysujmy prostokąt i podzielmy go na trzy części. Dwie z nich to właśnie to co wydał Jasio, spytajmy się ile wynosi jedna część, mamy odpowiedź $2$, to ile trzy części - $6$. Równanie nie jest konieczne do tego rozwiązania, ale teraz wiemy jaki ma wyjść wynik. Najprościej robić te zadania przy użyciu proporcji, ale to kolejne reformy usunęły ze szkoły.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz